Crisiscommunicatie
Er zijn verschillende soorten crises die binnen je organisatie kunnen ontstaan. Ze hebben één ding gemeen: bij niet juist handelen ontstaat (grote) reputatieschade. Het managen van crisiscommunicatie om dat te voorkomen vereist verzorgde aandacht. Hibou helpt je op weg:

Het is belangrijk dat er een duidelijke boodschap wordt gecreëerd, passend bij het probleem dat is ontstaan. Het tonen van empathie voor benadeelde partijen zoals je klanten of medewerkers speelt hierbij een belangrijke rol.
Boodschap
Idealiter worden eerst interne stakeholders op de hoogte gebracht. Iedereen moet achter de boodschap staan.
Interne stakeholders
Na het interne besluit, is het van belang om de juiste externe stakeholders te informeren. Denk hierbij aan consumenten, leveranciers, de (lokale) politiek, en uiteraard de pers.
Externe stakeholders
Aansluitend op het in kaart brengen van de externe stakeholders, volgt de kanaalkeuze. Door een juiste combinatie van bijvoorbeeld persbericht en social media posts, informeer je alle stakeholders met je boodschap. Hierbij geldt natuurlijk ook: the medium is the message.