Het nieuwe Hibou-MT stelt zich voor

Naast oprichter en directeur Matthijs Rutten, wordt het Amsterdamse datadriven PR bureau Hibou sinds ongeveer een half jaar geleid door een driemanschap dat bestaat uit Aniek Schmal (Head of Social Media & Data), Benjamin Fledderus (Head of Public Relations) en Edwin van Druten (Head of Strategy & Content). Nu het bureau vijf jaar bestaat, was het tijd voor een gesprek over visie, ambities, en doelstellingen. ‘Potentiële opdrachtgevers zouden zich altijd eerst bij ons moeten melden.’ 

Dit artikel is verschenen in marketingmagazine Fonk

Van links naar rechts: Edwin, Aniek en Benjamin

Het samenwerken in het managementteam heeft ons niet overvallen; we zijn het traject gezamenlijk ingegaan en daardoor hebben we er het afgelopen halfjaar in kunnen groeien’, vertellen Edwin van Druten en Benjamin Fledderus, die elkaar gedurende het gesprek continu zullen blijven aanvullen, terwijl ‘datavrouw’ Aniek Schmal zich wat vaker op de achtergrond houdt en bij voorkeur het woord neemt als de mannen wel heel lang aan het woord zijn. Aniek werkt vanaf de start van Hibou al samen met Matthijs Rutten; ‘Ik ben vanaf het allereerste begin betrokken geweest bij het reilen en zeilen van het bureau, omdat Matthijs veel meer naar buiten gericht is en het liefst met de klanten aan de gang is. Maar sinds Benjamin en Edwin er zijn, ben ik ook veel meer op pad.’

Geen gebakken lucht
De missie van Hibou draait volgens het drietal nog steeds om het veranderen van de markt door het toepassen van data-analyse. ‘We willen gebakken lucht de wereld uithelpen. Sinds een jaar sturen we daar nog veel meer op dan daarvoor. Public relations, campagnes (digital, social en influencer campagnes), we doen hier alles op basis van data.’

Veel klanten bevinden zich in de financiële sector, zo klinkt het: ‘We willen geen bepaalde afslag gaan nemen. De financiële sector past ons goed, omdat de toepasbaarheid van data daar bewezen is. Onze methode sluit goed aan bij organisaties met een ingewikkeld stakeholderveld, bijvoorbeeld. Maar we 
merken dat bij steeds meer typen organisaties data-analyses als basis voor communciatie en campagnes goed aansluit. Maar nogmaals, we zijn niet heel erg streng in wie we wel en wie we niet willen servicen. Dat soort ‘purpose’ is niet aan ons besteed. Maar we zouden ook niet echt een punt willen maken van het feit dat je af en toe een opdrachtgever de deur wijst omdat het niet past. Dat is een platitude’, voegt Edwin toe.

Aniek: ‘Wat zeer goed past, zijn bedrijven waar reputatiemanagement een belangrijke rol speelt, zoals stichtingen en goede doelen, maar evengoed voor bijvoorbeeld verzekeraars. ’‘We leven vooral in en van de actualiteit. Daar gaat mijn journalistieke hart sneller van kloppen’, zegt Benjamin Fledderus, die voordat hij zich aansloot bij Hibou, onder meer als redacteur heeft gewerkt bij NPO Radio 1, de NTR en als freelance redacteur voor EenVandaag en KRO-NCRV.

Hibou werkt op dit moment onder meer voor Indeed, Epson, MUNT Hypotheken, AFAS, Fiverr, Saxo Bank, PFZW, iDEAL, Van Bruggen Adviesgroep.

TEKST GAAT VERDER ONDER HET MINI-INTERVIEW

Dit is Aniek Schmal

Wat vind je het meest aantrekkelijke onderdeel in je dagelijkse werk?
Organisaties waar naar buiten kijken en leren van nieuwe doelgroepen totaal niet bij de aanpak hoort helpen nieuwe stappen te zetten.

Hoe omschrijf je jouw managementstijl?
Ik geef heel veel vertrouwen en laat mensen zelf dingen uitzoeken. Van mij geen micromanagement, ik gooi mensen liever ‘voor de leeuwen’. Dat werkt het beste!

Waarin maak jij het verschil?
Mijn drive is mijn grootste kracht.

Wat iedereen over jou zou moeten weten…
Ik heb een unieke en gevalideerde methode om de reputatie van organisaties door te meten ontwikkeld, de social reputatie index. Betrouwbaarder dan NPS en ben deze doorlopend aan het verbeteren. Dat is een van onze belangrijkste wapenfeiten.

Jonge honden
Samen met Aniek is Benjamin verantwoordelijk voor de vakinhoudelijke groei van het veelal jonge team van Hibou. ‘Er werken hier veel jonge en enthousiaste honden. Aniek en ik zijn hun aanspreekpunt. Het team beter maken, daar gaat tegenwoordig een belangrijk deel van mijn tijd aan op. Mensen aan je binden en enthousiast houden, dat vraagt tijd en aandacht.’

Edwin: ‘Daarnaast zijn we aan de slag met nieuwe technologie, data en contentproductie. We kijken met veel liefde naar ChatGPT en andere tools. Los daarvan focussen wij ons zeer sterk op kwaliteit van accountmanagement en de persoonlijke relatie. Veel PR-bureaus servicen reactief, wij doen dat juist proactief. Dat is een grote drijver van onze stabiliteit.’

Benjamin: ‘We bestaan nu vijf jaar. Heel veel klanten blijven lang bij ons, er is weinig verloop en weinig losse projecten. Dat koesteren we. We’re in it for the long run. Klanten zijn ook heel benieuwd naar wat we met ChatGPT doen. Maar wat we ook doen of gaan doen, we hebben altijd een vier-ogen principe gehad waar het om content gaat en dat blijft ook zo.’

Aniek vult aan: ‘We kunnen dankzij de nieuwe tools veel sneller data inzichtelijk maken. Snelheid speelt een steeds belangrijker rol bij onze opdrachtgevers en dus ook bij ons. Ik geloof en blijf ook na de snelle groei van AI wat dat betreft echt in de combinatie technologie en mens geloven.’

TEKST GAAT ONDER MINI-INTERVIEW VERDER

Dit is Benjamin Fledderus

Wat vind je het meest aantrekkelijke onderdeel in je dagelijkse werk?
Toegevoegde waarde blijven leveren voor onze klanten in een wereld waarin komkommertijd niet meer bestaat. 

Hoe omschrijf je jouw managementstijl?
Trouw, enthousiast en gedreven. Dat 
probeer ik ook altijd over te brengen. Ik kan me helemaal verliezen in het werk dat we doen, met ook als consequentie dat ik dus niks loslaat. 

Waarin maak jij het verschil?
Ik ben vrij goed in staat op te veren. Iets kan mislukken maar leidt altijd weer tot iets nieuws. 

Wat iedereen over jou zou moeten weten…
Niemand maakt beter stoofvlees met friet dan ik.

De markt voor zijn
Wat is de spannendste opdracht waaraan jullie dit jaar hebben gewerkt?
Benjamin: ‘Onlangs hebben we de overname van iDEAL begeleid. Dat was groot nieuws en wij hebben multidisciplinair (data en PR) aan dit project gewerkt. Alle economiepagina’s hebben we weten te kleuren en we bevinden ons nog steeds in de nasleep van de aandacht van de media.’

Aniek: Als je, zoals wij, constant de markt voor wilt zijn, moet je continu blijven meten. Dat is wat we nu ook doen binnen de betaalsector waar iDEAL zich in beweegt. En dat levert waardevolle discussies op die net dat scherpe randje toevoegen aan een communciatietraject.’

 TEKST GAAT ONDER MINI-INTERVIEW VERDER

Dit is Edwin van Druten

Wat vind je het meest aantrekkelijke 
onderdeel in je dagelijkse werk?
De hoge snelheid van het werk en de eisen van opdrachtgevers die daarbij horen. 

Hoe omschrijf je jouw managementstijl?
Direct, optimistisch en zeer kritisch. Soms te direct en te kritisch.

Waarin maak jij het verschil?
Ik ben een echte teamplayer en probeer altijd oog te houden voor alle betrokkenen.

Wat iedereen over jou zou moeten weten…
Ik kan absoluut niet Excellen en dat begint steeds minder een probleem te worden door AI.

Ambities
Wat zijn jullie persoonlijke ambities binnen Hibou? Edwin: ‘Dit MT moet hier nog jaren staan. De saamhorigheid en samenwerking die we hebben verder uitdiepen, is een uitdagend traject. Inhoudelijk staat een enorme innovatieslag voor de deur. De grotere ambitie die daarachter schuilt, is dat we onze naam definitief en blijvend willen vestigen in onze niche. Van daaruit worden we financieel stabieler en groter, met een team van gelukkige mensen. Potentiële opdrachtgevers zouden zich altijd eerst bij ons moeten melden’, klinkt het vervolgens met een brede lach.

Benjamin: ‘Als ik in de kroeg sta, wil ik dat mensen weten wie we zijn. Dat ze weten welke organisaties we bij staan, wat onze unieke toegevoegde waarde is. Dat kan nog veel beter dan het nu is. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de mensen die hier werken. Ik wil dat iedereen met heel veel plezier elke dag aan het werk gaat. Ik ben nu op een plek met heel fijne mensen die hard willen werken zonder verlies van plezier. Daar strijd ik voor.’

Aniek heeft ondertussen haar antwoord zorgvuldig kunnen afwegen en besluit: ‘Mijn persoonlijke ambitie is tweeledig. Ik wil onze social insights nog prominenter op de kaart zetten. Juist de ruwe data kunnen zo veel verrassende inzichten opleveren! Anderzijds wil ik dat je als vrouw ook ambities kan inzetten op wat echt belangrijk is. Vrouwen kunnen over het algemeen iets beter emoties meenemen in het proces èn ze kunnen in de dagelijkse hectiek misschien net iets beter multitasken.’

Hoe verschillend de individuele leden van het MT van Hibou ook zijn, over de termijn waarbinnen de ambities vorm moeten krijgen, is geen enkele discussie. Dat is namelijk liever gisteren dan vandaag

Previous
Previous

Ontdek de wereld van Midjourney

Next
Next

Strategische Denkers #11